Google wist zijn winst op te voeren dankzij hogere advertentie-inkomsten en
door kosten te besparen.

Beleggers maakten zich voorafgaand aan de cijferpresentatie zorgen over de
advertentie-inkomsten gezien de afkoelende economie. De zogeheten paid
clicks, een maatstaf voor de inkomsten uit advertenties die bij
zoekresultaten worden geplaatst, stegen met 10 procent ten opzichte van het
derde kwartaal.

Nieuwe werknemers
Google zegt goed op te kosten te letten. Het nam in het vierde kwartaal
slechts 99 nieuwe werknemers aan, tegen 889 vorig jaar in dezelfde periode.
Concurrent Yahoo daarentegen meldde donderdag dat het 1500 banen schrapt en
salarissen bevriest.

De nettowinst exclusief bijzondere posten van Google kwam uit op 1,62 miljard
dollar ofwel 5,10 dollar per aandeel bij een omzet van 5,7 miljard dollar.
De omzet was daarmee 18 procent hoger dan een jaar geleden in dezelfde
periode.

De resultaten zijn hoger dan de gemiddelde verwachtingen van analisten. In het
derde kwartaal vorig jaar bedroeg de winst per aandeel 4,92 dollar en de
omzet 5,54 miljard dollar.

De bijzondere posten bestaan uit afschrijvingen op beleggingen in
internetprovider Clearwire en mediaconcern Time Warner. Na verrekening
daarvoor bleef een nettowinst over van 382 miljoen dollar ofwel 1,21 dollar
per aandeel.

Datacenters
"Het is onduidelijk hoe lang de economische neergang duurt, maar onze
aandacht blijft gericht op de lange termijn'', aldus bestuursvoorzitter
Eric Schmidt.

Google trok in het vierde kwartaal 368 miljoen dollar uit voor verbeteringen
in datacenters en netwerkapparatuur. Het bedrijf kan over 15,9 miljard
dollar aan liquide middelen beschikken.

Marktonderzoekbureau eMarketer verwacht dat de markt voor zoekadvertenties -
Google's belangrijkste inkomstenbron - in 2009 met 15 procent zal stijgen,
tegen een 9 procent toename voor de gehele online advertentiemarkt

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl